Kuntosalien sulku on uhka suomalaisten kansanterveydelle

Pitkittynyt koronavirusepidemia uhkaa suomalaisten kansanterveyttä. Liikunnalla ja varsinkin lihasvoimaharjoittelulla on hyvin paljon terveyttä edistäviä vaikutuksia. Liikunta muun muassa ylläpitää aineenvaihduntaa, huolehtii sokeritasapainosta, laskee verenpainetta, ylläpitää luumassaa, lievittää stressiä ja ahdistusta sekä tuottaa mielihyvää.

Liikunta ei ole ongelma, vaan osa ratkaisua
Koronaviruspandemia on vakava uhka terveydelle ja hyvinvoinnille. Sitä ovat myös ihmisten perusoikeuksien ja liikuntatottumusten rajoittaminen. Immuunipuolustus on olennainen osa kansalaisten resilienssiä pandemian keskellä.

On olemassa tutkimusnäyttöä siitä, että säännölliset liikuntaharjoitukset vähentävät hengitystieinfektioita, parantavat immuunipuolustusta, lykkäävät immunosenesenssiä ja mahdollisesti jopa lisäävät rokotusten tehoa etenkin haurailla iäkkäillä ihmisillä (1). Lihasvoimaharjoittelun mahdollistaminen kuntosalilla on vaikean pandemian keskellä hyvin tärkeä terveyden edistämisen ja ylläpidon keino.

Liikkumattomuuden lasku 3,2-7,5 miljardia
Lihasvoimaharjoittelulla eri muodoissa on runsaasti positiivisia vaikutuksia, joista merkittävimmät kohdistuvat mielenterveyteen (2), elämänlaatuun (3) ja kroonisten sairauksien, kuten sydänsairauksien riskin vähenemiseen (4). Lisäksi lihasvoimaharjoittelu vähentää hauraiden iäkkäiden kuolleisuutta ja hoivapalveluiden tarvetta (5).

UKK-instituutin Liikkumattomuuden lasku kasvaa -raportin (6) mukaan liikkumattomuuden aiheuttamat vuosittaiset kustannukset ja tuottavuuden menetykset ovat 3,2–7,5 miljardia euroa: sairauksien aiheuttamat terveydenhuollon ja tuottavuuden kustannukset 1,5– 4,4 miljardia euroa, ikääntyvän väestön koti- ja laitoshoidon kustannukset 150 miljoonaa euroa, tuloverojen menetys 1,4–2,8 miljardia euroa, työttömyysturvaetuudet noin 30–60 miljoonaa euroa sekä syrjäytymisen kustannukset vähintään 70 miljoonaa euroa.

Myös hallitusohjelmassa tavoitteeksi on asetettu, että suomalaisten liikunnallinen kokonaisaktiivisuus nousee kaikissa ryhmissä.

Yksi tartunta 100 000 treenikertaa kohti
Yksilöliikunta kuntosalilla on THL:n riskiarviotaulukon mukaisesti vähäisen riskin toimintaa. Tätä tukee myös tutkimusnäyttö (7). Liikuntakeskuksissa tehdään hyvää työtä liikunnan mahdollistamisessa terveysturvallisesti. Liikuntakeskusten kontrolloidut ympäristöt eivät lisää COVID-19-tartuntojen määrää ja jopa assosioituvat vähäisempään vasta-aineiden esiintyvyyteen (8).

Pandemian aikana terveysturvallisesta toiminnasta on opittu paljon, ja liikuntatiloissa muodostuu vain vähäinen riski aerosolilevämisen, ihmisten määrän ja sijoittumisen sekä lähikontaktien osalta.

Liikkumattomuus vähenee vain liikkumalla
Meidän tulee Suomessa kasvattaa omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan huolehtivien
suomalaisten määrää. Terveydenhuollon tulee ohjata erityisesti nuoria, riskiryhmäläisiä sekä
ylipainoisia ja iäkkäitä fyysiseen aktiivisuuteen.

Liikkumattomuus paitsi lisää kroonisia kansansairauksiamme, niin heikentää yksilön
mahdollisuuksia kuntoutua sairaalajaksojen jälkeen, kaventaa ikäihmisten elämänlaatua ja altistaa syrjäytymiselle.

Pandemian keskelle kaivataan kipeästi vaikuttavia, aitoja keinoja liikkumattomuuden
ratkaisemiseksi.

On helpompaa, edullisempaa ja keholle kevyempää pitää ihminen terveenä kuin parantaa sairas.

 

Kirjoittajat:

Sari Riihijärvi, lääketieteellinen johtaja, Pihlajalinna
Arvo Haapanen, geriatrian erikoislääkäri, Pihlajalinna / Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja, Forever-liikuntakeskukset

 

 

Lisätiedot:

Minna Pulkkinen, minna.pulkkinen@foreverclub.fi
liiketoimintajohtaja, Forever-liikuntakeskukset
hallituksen jäsen, Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys SKY ry

 

Lue blogista myös: Liikuntapaikat ovat osa ratkaisua 31.12.2021 -Päättäjät katsokaa kokonaiskuvaa ja antaa liikuntapaikkojen toimia-Jutta Österberg-Hurme

 

Lähteet kirjoituksesta:
1 Furtado GE, Letieri RV, Caldo-Silva A, Sardão VA, Teixeira AM, de Barros MP, Vieira RP, Bachi ALL. Sustaining efficient immune functions with regular physical exercise in the COVID-19 era and beyond. Eur J Clin Invest. 2021 Jan 4:e13485

2 Singh NA, Clements KM, Fiatarone MA. A Randomized Controlled Trial of Progressive Resistance Training in Depressed Elders. J Gerontol. 1997 52A(1):M27-35.

3 Kekäläinen T, Kokko K, Sipilä S, Walker S. Effects of a 9-month resistance training intervention on quality of life, sense of coherence, and depressive symptoms in older adults: randomized controlled trial. Qual Life Res. 2018 Feb;27(2):455-465.

4. Meka N, Katragadda S, Cherian B, Arora RR. Endurance exercise and resistance training in cardiovascular disease. Ther Adv Cardiovasc Dis. 2008 Apr;2(2):115-21.

5. Singh NA, Quine S, Clemson LM, Williams EJ, Williamson DA, Stavrinos TM, Grady JN, Perry TJ, Lloyd BD, Smith EU, Singh MA. Effects of highintensity progressive resistance training and targeted multidisciplinary treatment of frailty on mortality and nursing home admissions after hip
fracture: a randomized controlled trial. J Am Med Dir Assoc. 2012 Jan;13(1):24-30.

6. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja: Liikkumattomuuden lasku kasvaa 31/2018 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160724/31-2018 Liikkumattomuuden%20lasku%20kasvaa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

7. Jimenez, A., Mayo, X., Lopez-Valenciano, A., Dalton, C., Del Villar, F. Luque, A., Broughton, L., Wade, M., Shakespeare, J., Copeland, R.J. An independent assessment of COVID-19 cases reported in fitness clubs and leisure facilities across Europe:: a THiNK Active report. https://www.ehfamembership.
com/sites/europeactive.eu/files/THiNKActive/SafeACTiVE-2-v1-web.pdf

8. Helsingen LM, Løberg M, Refsum E, Gjøstein DK, Wieszczy P, Olsvik Ø, Juul FE, Barua I, Jodal HC, Herfindal M, Mori Y, Jore S, Lund-Johansen F, Fretheim A, Bretthauer M, Kalager M. A Randomised Trial of Covid-19 Transmission in Training Facilities. medRxiv 2020.06.24.20138768; doi:
https://doi.org/10.1101/2020.06.24.20138768

Jaa tämä sivu
Facebook
Twitter

© Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico Oy

Kyllä, haluan varata ajan kokeilutreeniin 35 €

Haluatko tulla tutustumaan meidän Personal Training-palveluumme? Haluamme tarjota sinulle 35 € kokeiluhinnalla yhden treenin valitsemasi personal trainerin kanssa. Voit myös kokeilla tuotetta X-Method, jolloin voit valita valikosta sen ja ohjaamme sinulle siitä näytetunnin kuntosalilla. Täytä oheinen lomake niin tavataan pian kokeilutreenin merkeissä.
Valitse X-method tai Personal Trainer: