Vinkkejä onnistuneen liikuntavuoden saavuttamiseksi

Uusi vuosi on alkanut ja se antaa aina ajatuksen siitä, että on aika aloittaa jotain uutta. On aika tehdä kaikki se mitä jäi viime vuonna tekemättä. On uuden alun mahdollisuus ja se sisältää monille oman lupauksen myös paremmasta kunnosta. Viikko on vasta takana ja kuntoilubuumi näkyy jo isosti klubilla. Mitä sitten pitäisi tehdä, jotta uusi kuntoiluinto ei latistu kevätauringon noustessa taivaalle?

Onko uuden vuoden lupaus realistinen?
Mieti millaisen lupauksen haluat tehdä itsellesi. Onko se realistinen ja missä ajassa mahdollista toteuttaa. Mikäli tavoitteesi on iso, esimerkiksi pudottaa painoa 15-20 kg tai juosta 25 km ensi kesänä, niin anna itsellesi myös aikaa tehdä se. Älä hermostu heti ensimmäisen kuukauden jälkeen. Pyydä apua liikunnan osaajilta ja suunnitelkaa yhdessä, missä ajassa tavoitteesi voidaaan toteuttaa?

Mikä toimii sinulle?
Muista, että askeleet parempaan arjen jaksamiseen ei aina myöskään tarvitse olla niin massiivisia. Monilla arki on niin hektistä, että liikuntaa ei enää tarvita lisäämään stressitasoja, vaan parempia tuloksia voitaisiinkin saada vähemmällä. Usein ajatellaan, että jos on aikaa vain reilu 30 minuuttia niin ei siinä ajassa ehdi mitään hyödyllistä tehdä. Mieti montako tuntia liikut kuukaudessa, jos yhdistät kaikki viikon vartit ja puolituntiset. Kun lapset harrastavat tunnin, jää sinulle aikaa 30-45 minuuttia aikaa hoitaa kuntoasi sillä aikaa. Huono treeni on vain se, joka jää tekemättä.

Ole armollinen itsellesi
Unohda itseltäsi liika vaatiminen ja opettele nauttimaan liikunnasta. Kokeile eri lajeja ja tapoja liikkua. Hyvä olo ja parempi jaksaminen palkitsevat ja ajan kanssa opit nauttimaan aktiivisemmasta arjesta, vaikka alkuun se ei siltä tuntuisikaan. Välillä on hyvä treenipäivä ja toisinaan taas ei. Niin se on kaikilla. Unohda siis turha itsesi syyllistäminen. Elämää tämä vain on ja sen olisi tarkoitus olla mielekästä. Vaihda liikuntalajia tai treeniohjelmaa, kun edellinen ei enää saa sinua liikkeelle.

Hyviä valintoja joka päivä
Omaan arkiaktiivisuuteen on helpoo vaikuttaa. Kasa kaloreita saa kulumaan, kun istumisen sijaan töissä välillä seisoo. Valitsee ne portaat tai hilpaisee kauppaan vaikka kävellen. Hyvinvointiin ja jaksamiseen vaikuttavat myös säännöllinen ja terveellinen syöminen. Suunnittele oma päiväsi myös syömisen osalta. Jaa se noin 5 osaan päivän ajalle. Näin sinun on helpomi vastustaa ylilyöntejä herkuttelun osalta ja myös jaksaminen on kohdallaan. Yksi paras valinta päivän päätteeksi on mennä ajoissa nukkumaan. Riittävä lepo on hyvinvoinnin kulmakiviä ja aamulla kummasti hymyilyttää.

Valitse säännöllisyys
Haluatko voida paremmin, kun tämä vuosi on ohi? Silloin liikkuminen ja aktiivisuus pitää toivottaa tervetulleeksi elämään ihan oikeasti. Harva meistä treenaa viisi kuusi kertaa viikossa ympäri vuoden. Mitä jos nyt vetäisit niin paljon, kun motivaatiota riittää ja lähdet kehittämään kuntoasi ja tavoittelemaan tavoitettasi. Sitten kun tulee jokin haaste, esimerkiksi töissä ja aika menee kortille. Liiku silloin se 1-2 kertaa viikossa ja ylläpidä se mitä tämä kuuma buumi sai jo aikaan. Sitten, kun taas hetken päästä aikaa on, niin lisää liikunnan määrää. Näin teet liikunnasta säännöllistä ja järkevää. Saatat jopa samalla päästä irti jojoilusta ja huomaat tulokset. Anna liikkumisen elää elämän mukana, kunhan se on mukana.

Sinä päätät miten onnistut
Kaikki minkä haluat tehdä, voit tehdä. Suurin haaste itsellesi olet juuri sinä itse. Aseta vähintään pari kertaa viikossa itsesi prioriteettilistan kärkeen. Se sijoitus kannattaa ja hyvinvoinnistasi nauttii pian koko perhe. Mikäli matka tuntuu takkuiselta niin Aplicon jäsenenä sinulla on aina mahdollisuus kilauttaa Omaohjaajallesi ja saada apuja motivaatioon. Jos taas tarvitset jonkun treenaamaan kanssani niin Personal Trainer on silloin paras valinta.

Sinä päätät. Joka päivä. Mitä sinä ajattelit valita tänään?

Liikunnallista ja hyvinvoivaa Uutta Vuotta 2019!

Jutta Österberg-Hurme, Tj
Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico Oy
Ratakatu 24, Lohja
019 312 880

www.aplico.fi
Haluatko tulla tutustumaan Aplicoon? Klikkaa tästä!
Facebookissa voit seurata meitä tästä: https://www.facebook.com/AplicoLohja/

Ps. Minä päätin aloittaa kerran viikossa aamun omalla joogalla, ennekuin työt alkavat. Kerran viikossa työt loppuvat tuntia aikaisemmin ja sen ajan käytän kuntosalilla. Viime vuodesta otetaan mukaan jo hyväksi tavaksi tulleet kaksi asiaa. Tyttö liikkuu balettiin jatkossakin yhdessä kävellen. Nukkumaan mennään ajoissa ja aikaisista aamuista nautitaan päivä suunnitellen. Nämä ajattelin myös toteuttaa. Kommentoi tähän alle mitä sinä päätit?

Jaa tämä sivu
Facebook
Twitter

© Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico Oy

Kyllä, haluan varata ajan kokeilutreeniin 35 €

Haluatko tulla tutustumaan meidän Personal Training-palveluumme? Haluamme tarjota sinulle 35 € kokeiluhinnalla yhden treenin valitsemasi personal trainerin kanssa. Voit myös kokeilla tuotetta X-Method, jolloin voit valita valikosta sen ja ohjaamme sinulle siitä näytetunnin kuntosalilla. Täytä oheinen lomake niin tavataan pian kokeilutreenin merkeissä.
Valitse X-method tai Personal Trainer: