Liikutko sinä terveytesi kannalta riittävästi?

Jo kymmenen vuoden ajan Suomessa liikuntasuosituksiin käytettiin UKK-instituutin liikuntapiirakkaa. Tämän avulla havainnollistettiin terveysliikunnan suositukset. Terveysliikunnan määritelmä on seuraava: ” Terveysliikunta tarkoittaa kaikkea sellaista fyysistä aktiivisuutta, jolla on myönteisiä vaikutuksia terveyteen ja terveyskuntoon. Terveysliikuntaa on liikunta ja liikkuminen, joka tuottaa terveyshyötyjä mutta ei lisää kovasta liikunnasta terveydelle mahdollisesti koituvia riskejä.”.

Vuonna 2017 tehdyssä Finterveys2017-tutkimuksessa havaittiin, että noin kolmannes eli 39 % yli 18-vuotiaista suomalaisista miehistä ja 34 % naisista harrasti liikuntaa terveysliikuntasuositusten mukaisesti. Kestävyysliikunnan suosituksiin ylsi noin puolet sekä miehistä että naisista.

Vuonna 2019 UKK-instituutti uudisti liikuntasuositukset ja lanseerasi uuden viikoittaisen liikkumisen suosituksen. Uudessa suosituksessa huomioidaan entistä paremmin paikallaanolon tauottaminen, kevyt liikuskelu ja riittävän unen merkitys. Tutkimuksissa on todettu, että myös kevyellä liikuskelulla on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville esim. verensokeri- ja rasva-arvot voivat alentua. Tämän lisäksi verenkierto vilkastuu ja lihakset sekä nivelet vetreytyvät. Tämän vuoksi liikuskelua ja paikallaanolon tauottamista tulee tehdä joka päivä. Mitä useammin, sen parempi.

Uutena suosituksiin on otettu mukaan riittävä uni liikkumisen rinnalle. Liikkumisella ja riittävällä unella on yhdessä merkittäviä terveysvaikutuksia. Unella on erityisesti palautumisessa erittäin suuri vaikutus. Päivitys huomio entistä paremmin hyvinvoinnin kokonaisuuden. Entä huomioitko sinä?

Uusi suositus perustuu amerikkalaiseen suositukseen, joka päivitettiin vuonna 2018. Yhdysvaltain terveysviraston laatima suositus pohjautuu erittäin kattavaan kansainväliseen tieteelliseen näyttöön.

Tutustu uusittuihin liikkumisen suosituksiin ja katso saavutatko sinä suositukset viikoittain.

Aikuisten liikkumisen suositukseen klikkaamalla tästä!

yli 65-vuotiaiden liikkumisen suositukseen klikkaamalla tästä!

Ensi viikolla Aplicon Blogissa, Kuoren Alla pureudutaan tarkemmin liikkumisen suosituksen sisältöihin.

 

Kirjoittaja:

Jussi Huttunen

Aplicon Oma Personal Trainer

jussi.huttunen@aplico.fi

Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico

Ratakatu 24, 08100 Lohja

www.aplico.fi

 

Haluatko tulla tutustumaan Aplicoon? Klikkaa tästä ja lue lisää! Palvelumme ovat saatavilla paikan päällä ja etänä! Autamme ilolla kohti terveyttä, iloa ja hyvää oloa! Kolmen viikon starttikurssilta pääset ohjatusti kynnyksen yli. Tervetuloa hakemaan elämyksiä arkeen!
Jaa tämä sivu
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

© Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico Oy

Kyllä, haluan varata ajan kokeilutreeniin 35 €

Haluatko tulla tutustumaan meidän Personal Training-palveluumme? Haluamme tarjota sinulle 35 € kokeiluhinnalla yhden treenin valitsemasi personal trainerin kanssa. Voit myös kokeilla tuotetta X-Method, jolloin voit valita valikosta sen ja ohjaamme sinulle siitä näytetunnin kuntosalilla. Täytä oheinen lomake niin tavataan pian kokeilutreenin merkeissä.
Valitse X-method tai Personal Trainer: