Elämäsi viimeinen uuden vuoden lupaus?

On taas se aika vuodesta kun aloitetaan uusi elämä”. Tänävuonna kaikki muuttuu? Ulkomuoto ainakin?

Saatan arvata miten aiot sen toteuttaa? Aloitat ehkädieetin? Niitähän saa netistä ja tuloksiakin kuulemma on joku saanut. Saatat myös aloittaa liikunnan tai lisätäsitä? Ehkä vähän liikaakin, kovaa ja joka päivä? Haluat tuloksia nopeasti? Totta kai! Koska on kiire?

Näin! Ja ensi vuoden alussa taas uudestaan?

Olemme kaikki enemmän tai vähemmän kiireisiä elämän eri osa-alueilla ja nopeat tulokset liikunnan ja ravinnon muutosten edessäovat toivottuja. Tuo kiire, ja joka paikkaan säntäily, ovat juuri se missä mättää, jos tavoitteena on pysyvä (ulkomuodon) muutos, ja ennen kaikkea parempi vointi ja jaksaminen.

Helposti ajatellaan, ettäkunhan laitan liikunnan ja/tai ravintopuolen kuntoon, se ratkaisee ongelmani. Ja toki ratkaiseekin, joskus, jollakin. Nimittäin sillä, jolla muut asia ovat hallinnassa.

Valitettavan usein hyvinvoinnin rakentaminen aloitetaan väärästäkohdasta, tai pitäisikösanoa väärästäkerroksesta. Talonrakennusesimerkki sopii moneen, niin tähänkin. Perustukset kuntoon ensin ja sitten kerrokset päälle. Kuulostaa helpolta ja varmasti moni ajatteleekin, ettänäinhän juuri olen tehnytkin. Mutta olen varma, ettäet ole, jos kuulut tuohon porukkaan, joka joka vuosi (ehkäuseamman kerran vuoden aikana) aloittaa projektin, jossa päättääaloittaa uuden elämän, kohottaa kuntoa, laihtua.. mitä ikinä.

Se mikä usein ohitetaan on juuri edellämainitsemani kiire ja siihen liittyväkeskittymisen puute, rauhattomuus ja läsnäolon vähyys. Toisin sanoen ei tehdäajatuksella, vaan yritetään saada muutoksia elämään ilman minkäänlaista suunnitelmaa päämäärättömästi. Ilman sen suurempaa muutosta, jota ilman ei tule (sen suurempaa pitkään kestävää)muutosta.

Kiire ja stressi. Usein ne liittyvät toisiinsa, ja ne taas liittyvät juuri tuohon rauhattomuuteen ja keskittymisen puutteeseen ja lisäksi myös ajanpuutteeseen, univaikeuksiin ja väsymykseen ja mm. elämäntilanteen mielekkyyteen. Nämä asiat vesittävät usein hyvät tarkoitukset mitä tulee terveyteen ja hyvinvointiin ja niihin liittyviin muutoksiin.

Minulla on sinulle ehdotus. Mitäjos ennen koko ruoka- ja liikunta-asiaa laittaisit perustan kuntoon, jotta ruoka- ja liikunta-asioiden muuttamiselle on sijaa elämässäsi. Äläohita tätä kohtaa matkallasi elämäsi viimeiseen uuden vuoden lupaukseen. Sitten olet valmis siirtämään ajatuksesi uuden opetteluun myös keittiössäja liikunnassa.

Ehdotus kaksi on pyrkimys olla stressaamatta myös ruuasta? Onnistuisiko? Annan pari vinkkiä. Rytmitäsyömisesi itsellesi sopivaksi. Vältänälkää, joka on huutava. Pyri säännöllisyyteen ja suunnittele. Syö selkeitä aterioita ja vältävälipaloja”. Lue: ajatuksetta napattu ihan mitä vaan, kun on ihan kauhea nälkä”. Pyri selkeisiin ateriakokonaisuuksiin. Lisääkasviksia. Puoli kiloa päivässä ja enemmänkin.

Syö hyvälläomalla tunnolla. Syyllisyyden poteminen jonkin asian syömisestäkertoo, että suhteesi ruokaan on jollakin tavalla vinksahtanut. Toki joitakin ruokia ja juomia voi vältelläesim. runsaan sokeripitoisuuden vuoksi, mutta huonoa omaatuntoa ei niistäkään pidä potea.

Lautasmallin mukaan syöminen on peruskoulussa opetettu juttu. Kuinkahan moni oikeasti syölounaansa ja päivällisensäsen mukaan? Kuinkahan moni syö lounaan ja päivällisen? Jos jompikumpi tai molemmat jää syömättäja ateriat korvataan juuri edellä mainituilla epämääräisillävälipaloilla, opettele syömään ensin edes toinen ja myöhemmin sitten molemmat. Älä unohda lautasmallia.

Syö ruokaa, jonka sisällön tiedät. Eli valmista itse. Ja jos nyt tulee mieleen,ettäen ehdija tavoitteena on jonkin sortin muutos, palaa kohtaan kiireja mieti miksi et ehdi valmistamaan itse ruokaasi. Eli perustuksille takaisin.

Vielä annan vinkin. Harrasta liikuntaa. Mielekästä sellaista. Se edistääterveyttäsi. Takuulla. Etsi tuntikalenteristamme mieluisia tunteja, ulkoile tai tee mitävaan kunhan se on sinulle mieluisaa, ei pakkopullaa, koska pitää”. Kysy vinkkejä omaohjaajaltasi tai suuremman avun tarpeessa ollessasi, palkkaa personal trainer, joka on tukenasi ja apuna uuden elämän alunperustuksilla ja kerroksissa.

Ole arkena aktiivinen, vältäistumista ja tauota sitä aina kun mahdollista. Silläedistät terveyttäsi. Olkoon se vieläviimeinen vinkkini sinulle tälle vuodelle.

Äläsiis kiirehdi läpi elämäsi tärkeimmän ja viimeisen uuden vuoden lupauksen . Tee se huolella, ajatuksella ja läsnä ollen. Kokeile. Saattaa asiat olla ensi vuonna tähän aikaan erilailla.

Kirjoittaja:

Johanna Österberg

Aplico Trainer Team
044 088 5529
 
Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico Oy
Ratakatu 24
08150 Lohja

www.aplico.fi

 
Jaa tämä sivu
Facebook
Twitter

© Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico Oy

Kyllä, haluan varata ajan kokeilutreeniin 35 €

Haluatko tulla tutustumaan meidän Personal Training-palveluumme? Haluamme tarjota sinulle 35 € kokeiluhinnalla yhden treenin valitsemasi personal trainerin kanssa. Voit myös kokeilla tuotetta X-Method, jolloin voit valita valikosta sen ja ohjaamme sinulle siitä näytetunnin kuntosalilla. Täytä oheinen lomake niin tavataan pian kokeilutreenin merkeissä.
Valitse X-method tai Personal Trainer: