Vinkkejä juoksuharrastuksen aloittamiseen

Kevätaurinko tuo usein esille kaapissa pölyttyneet juoksulenkkarit. Ennen uuden harjoittelun aloittamista olisi hyvä miettiä hieman tekniikkaa. Ota juoksemisesta kaikki irti ja vältä vammat käyttämällä oikeanlaisia juoksutekniikoita. Lue tästä, millaiset asennot ja askeleet sinulla tulisi olla, jotta liikkumisesi vaikuttaa positiivisesti kehoosi ja kykyysi juosta paremmin sekä pidempään.

Kymmenen vinkkiä juoksutekniikkaan:

1. Pidä pääsi pystyssä. Silmiesi pitäisi kohdistua pisteeseen muutaman metrin päässä sinusta.

2. Keskitä olkapääsi ja pidä ryhtisi suorana. Pyöristetyt tai edestakaisin liikkuvat olkapäät eivät kuulu hyvään tekniikkaan.

3. Kiinnitä huomiota käsivarsiisi. Niiden pitäisi liikkua vaivattomasti edestakaisin kapeassa 8-kuviossa.

4. Taivuta kyynärpääsi 90 asteen kulmaan, jotta kyynärvarret ovat samansuuntaiset maan kanssa.

5. Purista kätesi löysiin nyrkkeihin äläkä tartu peukaloihisi muilla sormilla.

6. Hengitä helpommin pitämällä ylävartalosi suorana, jolloin pallea saa liikkua kunnolla. Voit myös vähentää alaselkään kohdistuvaa rasitusta tällä asennolla.

7. Pidä lantiosi keskitettynä ja suorana heijastaen olkapäidesi asentoa.

8. Vältä nostamasta polviasi liian korkealle. Jos teet niin, riski loukata nilkkasi tai polvesi kasvaa.

9. Liikuta jalkojasi sulavassa liikkeessä jalkaterät eteenpäin suunnattuna. Jalkojesi pitäisi laskeutua jokaisella askeleella suoraan lantiosi alle.

10. Älä sekoita juoksutekniikkaa ja –tyyliä. Näiden tekniikoiden pitäisi rekisteröityä osaksi omaa tyylisiä tavalla, jossa on järkeä sinulle. Juoksijat yrittävät liian usein imitoida voittavaa kilpailijaa kiinnittämättä huomiota siihen, mikä sopii juuri sinulle.

Kaipaatko ohjaajan opastusta?

Huhti- ja toukokuun jäsenetuna tarjoamme Sinulle Noora Honkalan ohjaaman juoksukouluun. Ryhmiä on kaksi: Aloittelijat ja Lenkkeilijät. Ensimmäisellä kerralla eli ensi tiistaina 5.4. Ryhmät kokoontuvat yhdessä Nooran pitämälle luennolle klo 18:30-19:30. Jatkossa aloittelijoiden juoksulenkki on joka ti klo 18:00-19:00 ja lenkkeilijöiden klo 19:15-20:15. Parhaan juoksutuloksen saat osallistumalla kaikkiin kuuteen juoksuharjoitukseen. Muille kuin jäsenille juoksukoulun hinta on 75€. Tervetuloa nauttimaan Nooran ammattitaitoisesta, intensiivisestä ja iloisesta ohjauksesta. Ilmoittautuminen vastaanottoomme 019-312 880.

Tiesithän että Lohja City Run- tapahtuma järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa? Juoksukoulu voisi toimia hyvänä valmistautumisena myös tuohon 20.5. järjestettävään tapahtumaan. Jos innostuit, ilmoittaudu juoksutapahtumaan meidän kauttamme, saat sen jäsenetuhintaan.

www.aplico.fi

Lähde: ehow.com

Jaa tämä sivu
Facebook
Twitter

© Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico Oy

Kyllä, haluan varata ajan kokeilutreeniin 35 €

Haluatko tulla tutustumaan meidän Personal Training-palveluumme? Haluamme tarjota sinulle 35 € kokeiluhinnalla yhden treenin valitsemasi personal trainerin kanssa. Voit myös kokeilla tuotetta X-Method, jolloin voit valita valikosta sen ja ohjaamme sinulle siitä näytetunnin kuntosalilla. Täytä oheinen lomake niin tavataan pian kokeilutreenin merkeissä.
Valitse X-method tai Personal Trainer: