Sami-Matti Trogenin kuulumiset – Autourheilijan treenit Aplicolla viime vuonna

Nyt on taas vierähtänyt puoli vuotta PT Juhan kanssa. Tälle puolelle vuodelle tehtiin hyvä suunnitelma. Alkukeväästä treenattiin vielä normaalisti. Esimerkiksi tehtiin nopeus- ja perusvoimaharjoituksia. Kestävyysharjoituksia tein myös, mutta sitä ylläpidettiin enemmän. Loppukeväästä kesään treenattiin hieman kevyemmin kisojen takia. Ylläpidettiin kuntoa ja pidettiin palautuminen kisoista riittävänä. 
Juha oli myös minun mukana yhdessä kilpailussa Barcelonassa ja auttoi minua siinä, että pystyin ottamaan itsestäni kaikki irti kilpailussa. Kilpailua ennen aamulla tehtiin liikkuvuutta. Juuri ennen kilpailun alkamista hypittiin hyppynarulla ja tehtiin reaktioharjoituksia. Juhan tuleminen kilpailuun oli minun mielestä tärkeää, koska tiesin jatkossa mitä teen ennen kilpailuja ja siitä tuli minulle hyvä rutiini. Minun lajissa ennen kilpailua herättelyn tekeminen on tärkeää, koska meillä saattaa olla pitkiäkin taukoja erien välissä ja siinä ehtii väsyä.
Kilpailukauden aloitettua pyrittiin ylläpitämään nykyistä kuntoa ja tehtiin sen mukaisia harjoituksia. Kun tuli pidempi tauko, lepäsin pari viikkoa ja sen jälkeen treenasin kovempaa ennen kilpailuja. Harjoitusohjelma koostui lihas- ja peruskestävyys harjoituksista, joissa ylläpidettiin lihaskuntoa ja kestävyyttä. Liikkuvuutta piti tehdä myös, koska se on tärkeää matkustelun ja istumisen takia.
Elokuussa tehtiin uusi suunnitelma kun kisoja ei ollut niin paljon enää. Tehtiin uusi suunnitelma, jossa tavoitteena oli parantaa liikkuvuutta, nopeusvoimaa, maksimivoimaa ja myös lihaskestävyyttä. Maksimikestävyyden parantaminen oli myös tavoitteena tulevien maajoukkuekuntotestien takia. Harjoituksia viikossa on yhteensä kuusi.
Esimerkkiharjoitusviikko sisältää: nopeusvoimaharjoituksen, lihaskestävyysharjoituksen, peruskestävyysharjoituksen ja maksimikestävyysharjoituksen. Viikossa tehdään myös kaksi huoltavaa harjoitusta, joka koostuu liikkuvuudesta. Kehitystä on tullut nyt kahden kuukauden aikana minun mielestäni hyvin, varsinkin maksimivoima ja nopeusvoima ovat kehittyneet melkein joka treenikerralla.
Teimme viikko sitten testin nykyisestä kunnosta ja eteenpäin olemme menneet. Alla osa tuloksista autourheilijan testeistä Apliconolosuhteissa lokakuussa 2019:
 
Liikkuvuus
Sivutaivutus: oikea 24 cm ja vasen 25 cm
Takareiden venytyslaite: oikea 84 astetta ja vasen 86 astetta
Kestävyys
Puoli-Cooper 6 min juoksumatolla: 1730 m
Voima
Leuanveto myötäotteella: 10 toistoa
Etukyykky + työntö 20 kg, aikaa 1 min: 32 toistoa
Selän ojennus 5 kg painon kanssa, aikaa 1 min: 37 toistoa
Punnerrus, aikaa 1 min: 48 toistoa
Istumaan nousu (ilman jalkatukea), aikaa 1 min: 17 toistoa
Levypainon pito suorin käsin kasvojen korkeudella, selkä seinää vasten 10 kg: 36 sek.
Olen ollut tyytyväinen yhteistyöhön Aplicon ja Juha Koivuportaan kanssa. Oma kunto on mennyt todella paljon eteenpäin siitä lähtien, kun yhdessä aloimme treenata. Nyt aloitetaan valmistautuminen ensi kautta kohti, jotta olisin vahvemmassa ja paremmassa kunnossa kuin koskaan aikaisemmin. 
Kirjoittaja: 

Sami-Matti Trogen

Autourheilija



www.aplico.fi

 
Jaa tämä sivu
Facebook
Twitter

© Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico Oy

Kyllä, haluan varata ajan kokeilutreeniin 35 €

Haluatko tulla tutustumaan meidän Personal Training-palveluumme? Haluamme tarjota sinulle 35 € kokeiluhinnalla yhden treenin valitsemasi personal trainerin kanssa. Voit myös kokeilla tuotetta X-Method, jolloin voit valita valikosta sen ja ohjaamme sinulle siitä näytetunnin kuntosalilla. Täytä oheinen lomake niin tavataan pian kokeilutreenin merkeissä.
Valitse X-method tai Personal Trainer: