Ei minulla ole aikaa liikkua?

Tuo on lause, jonka olen kuullut aika monta kertaa reilun parinkymmenen vuoden liikuntaurani aikana. Enkä varmasti ole ainoa. Eipähän minuakaan aina huvita liikkua ja välillä on aikakin kortilla. Tänään ajattelin kuitenkin kirjoittaa muutaman rivin siitä, miten aikaa itsensä huolehtimiseen voi löytää. Kirjoitan ajatukset pienen tytön äitinä ja yrittäjän kohtuu vauhdikasta arkea elävänä. Uskoakseni minullakaan ei ole aikaa, mutta liikun silti ja sen ansiosta jaksan arjessa paremmin.
Usein ajatellaan, että pitää jaksaa juosta tai touhuta saleilla tunteja. Monesti asiakkaatkin valitsevat tunnista kolmeen jumppaa putkeen. Onhan se kivaa välillä nautiskella tarjonnasta, mutta jos ei ole tunteja aikaa tähän niin vähempikin riittää. Monet ohjatut tunnit ovat 30-45 min pituisia. Semmoisen ehtii liikkua vaikka sillä aikaa, kun lapset ovat harrastuksissaan. Oma suosikkini on 30 min salitreeni kuntopiirin tapaan. Taidan tehdäkin siitä yhden videon meidän YouTube-kanavalle niin sinäkin voit lisätä sen omaan treeniviikkoosi, kun aika on kortilla.
Vähänkin on parempi, kuin ei mitään. Tämä on hyvä muistaa kun tekee arjessa omia valintoja. Yksi aamu meni itselläkin pitkäksi ja olin ajatellut osallistua aamun 45 min tunnille. Mietin tovin menenkö mukaan vai jätänkö väliin. Ensimmäisenä mietin, etten kehtaa mennä kesken. Sitten mietin, että tämä on ainoa aika sinä päivänä, kun ehdin liikkua. Niimpä avasin oven kahvan ja hyppäsin mukaan vielä vajaaksi puoleksi tunniksi muiden sekaan. Sen jälkeen olo oli loistava ja päivä sujui virkeänä iltaan asti. Tällä en nyt kannusta pomppimaan myöhässä tunneille, vaan lähinnä haluan kertoa, että pienestäkin liikunta pätkästä päivän aikana saa puhtia.
Omalta osaltani ulkoilu meinaa jäädä vähälle. Sen olen ratkaissut sillä, että kun pikkuneidin kanssa lähdetään puistoon niin sinne kävellään muutaman korttelin ympäri. Pitkillä lenkeillä juoksurattaat toimivat hyvin. Omaan ja lapsen harrastukseen kuljetaan kävellen, pulkalla tai kohta fillarilla. Siitä saa parille päivälle parinkymmenen minuutin ulkoilut helposti. Kivaa yhdessäoloa ja puuhaa samalla lapsen kanssa. Meillä ainakin jo maanantaina mietitään millä menopelillä tiistain harrastukseen mennään?
Aamut ovat minun aikaa. Jooga on hyvä kotitreeni ja reissutreeni. Sen kanssa kun aloittaa päivän edes kerran viikossa niin kehossa huomaa eron ja selkä voi paremmin. Matkoilla on kiva tutustua kaupunkeihin juoksemalla tai jollain salilla vierailemalla. Siihen päälle voi hyvällä omallatunnolla nauttia iltapäivällä lasin kuohuvaa.

UKK Instituutti suosittaa suomalaisille 2 tuntia ja 30 minuuttia kestävyysliikuntaa jokaiselle viikolle. Tämä aika tulee helposti täyteen, kun työmatka taittuu kävelle tai polkupyörällä vaikka 15 minuuttia per suunta. Tämän jälkeen jo kestävyyskunnon kehittämisen tavoitteet ovat täynnä. Mikäli liikunnan määrää lisätään siten niin, että sitä harrastetaan kohtuullisesti 30 minuuttia päivässä tai hikisesti 75 minuuttia viikossa, liikunnan terveyshyödyt lisääntyvät. Muista, että nämäkin määrät voit kerätä lyhyillä vaikka 30 minuutin pätkistä. On hyvä muistaa, ettei liikuntaharrastuksen aloittaminen ole koskaan liian myöhäistä.

Elämässä on eri vaiheita. Hyväksy se ja anna liikunnan kulkea mukana siihen vaiheeseen sopivana. Sitten kun on aikaa niin käyttää sitä silloin. Sitten kun on tiukempaa niin liikutaan edelleen, mutta vähemmän. Ylläpito on aina parempi sana, kuin jatkuva jokoilu.

Minun lyhyiden treenien top 5 on tässä:

– 30 min juoksu hyvällä musiikilla tai äänikirjalla säestettynä.

– 20-30 min jooga kaikessa hiljaisuudessa.

– 30 min kuntopiiri kotona tai salilla.

– Yhteisjumppa tytön kanssa, jossa hän toimii painona tai tehdään yhdessä.

– Kävely puistoon mutkan kautta.

Kuka sinusta pitää huolen, jos et sinä itse? Olisitko tuottoisampi töissä tai ainakin virkeämpi, jos liikkuisit edes vähän? Olisitko mukavampi kumppani tai iloisempi vanhempi, jos pitäisit itsestäsi huolta? Itse uskon, että en jaksaisi arjessa ilman, että liikun, nukun ja syön hyvin. Ne on aika pieniä, mutta sitäkin suurempia juttuja omalle terveydelle. Uskon myös siihen, että kaikkeen mitä itse haluaa ja pitää tärkeänä, siihen on aina aikaa. Mitä jos sinäkin aloitat tänään ja otat itsellesi viikosta vaikka 2 tuntia. Teet 2×30 min jotain ja yhden 45-60 min treenin viikossa. Yksin tai perheenkanssa.

Minä ainakin teen niin ja aion pitää itseni kunnossa, sillä haluan olla tällä planeetalla vielä pitkään. Sen tärkeimmän, eli pienen tyttöni ilona. Miten sinä ajattelit voida huomenna tai sillä seuraavalla vuosikymmenellä? Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa ja apuja saa aina liikunnanohjaajilta, jos ei omia lajeja löydy. Sinä päätät.

Jutta Österberg-Hurme, Tj
Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico Oy
Ratakatu 24, Lohja
019 312 880
www.aplico.fi
 
Haluatko tulla tutustumaan Aplicoon? Klikkaa tästä!
Facebookissa voit seurata meitä tästä: https://www.facebook.com/AplicoLohja/

Jaa tämä sivu
Facebook
Twitter

© Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico Oy

Kyllä, haluan varata ajan kokeilutreeniin 35 €

Haluatko tulla tutustumaan meidän Personal Training-palveluumme? Haluamme tarjota sinulle 35 € kokeiluhinnalla yhden treenin valitsemasi personal trainerin kanssa. Voit myös kokeilla tuotetta X-Method, jolloin voit valita valikosta sen ja ohjaamme sinulle siitä näytetunnin kuntosalilla. Täytä oheinen lomake niin tavataan pian kokeilutreenin merkeissä.
Valitse X-method tai Personal Trainer: