Laitepilates

Tervetuloa laitepilateksen maailmaan oppimaan uutta kehostasi ja voimaan hyvin! Lohjalla nämä maailmalla suuressa suosiossa olevat PeakPilates-laitteet ja tunnit tarjoaa Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico. Tunnit ovat maksimissaan 12 henkilön pienryhmiä ja alkeistunnilla treenataan 6 henkilön pienryhmässä. Laitteet löytyvät Aplicon salista 2.

Mitä on Laitepilates?

Laitepilatesharjoittelu ylläpitää lihastasapainoa ja lihaskalvojen kimmoisuutta, sekä kehittää tehokkaasti kehonhallintaa ja -tuntemusta. Laitepilatesharjoittelussa käytetään Joseph Pilateksen kehittämiä Pilates-laitteita (esim. Reformer, Tower, Wunda Chair), joiden avulla voidaan monipuolisesti vahvistaa kehoa ja lisätä liikkuvuutta. Laitteissa vastus tulee jousista, joiden kiristyminen myötäilee lihaksen luonnollista työtä. Laitepilatesharjoittelun tuomat hyödyt siirtyvät tehokkaasti myös muihin lajeihin ja arkeen, ja se sopiikin kenelle tahansa. Vahvasta keskivartalosta ja oman kehon tuntemuksesta hyötyvät niin selkäkivuista kärsivä istumatyöläinen kuin aktiiviurheilijakin. Tuloksena voimaa, vaan ei vääntöä. Laitteiden kokonaisvaltainen teho täytyy kokea, sitä ei voi selittää!

Miten mukaan Laitepilatekseen?

Voit osallistua laitepilateksen viikkotunneille suoraan, jos olet ennen käyttänyt laitteita. Mikäli laji on uusi, sinun tulee osallistua yhden kerran alkeistunnille, jonka jälkeen voit siirtyä viikkotuntien käyttäjäksi.

Muistathan, että myös PT-tapaamisissa voit käydä treenaamassa laitteissa. Terveempi Kiinteämpi -valmennusryhmissä laitteet ovat osana harjoittelua, ja ne tulevat valmennettaville siellä tutuksi. Myös oman yrityksen yksityistunti järjestyy laitepilateksessa. Osa asiakkaista on jo nyt kerännyt oman 3-4 henkilön oman pienryhmän ja aloittanut harjoittelun ohjaajan kanssa. Sekin on loistava tapa lähteä laitepilatesharjoittelun pariin. Kysy lisää: petra.lindberg@aplico.fi tai sari.hankimo@aplico.fi

Alkeistunnit

Alkeistunnit laitepilateksessa ovat kestoltaan 55 minuuttia. Osallistuttuasi vähintään kerran alkeistunnille voit siirtyä viikkotunneille. Alkeistunnilla opastetaan laitteen käyttö sekä toimintaperiaatteet, ja opit samalla ensimmäiset perusliikkeet. Näille tunneille otamme vain 6 osallistujaa, jotta saamme sinut opetettua hyvin lajin alkuun. Alkeistunteja järjestetään kahdesti kuukaudessa. Varaa paikkasi varausjärjestelmästämme tai vastaanotosta 019 312 880.

  • Ke 1.2. klo 17:00 Alkeistunti – Petra L.
  • Ma 13.2. klo 10:45 Alkeistunti – Sari H.
  • Ke 1.3. klo 17:00 Alkeistunti – Petra L.
  • Ma 13.3. klo 10:45 Alkeistunti – Sari H.
  • Ke 29.3. klo 17:00 Alkeistunti – Petra L.
  • Ma 3.4. klo 10:45 Alkeistunti – Sari H.
  • Ke 26.4. klo 17:00 Alkeistunti – Petra L.

Viikkotunnit

Aplicon lukujärjestyksestä löydät useita viikkotunteja. Harjoituksen kesto on aina 55 minuuttia. Voit tehdä varauksen viikkotunnille suoraan varausjärjestelmästämme tai vastaanotosta 019 312 880. Osallistua voit tunneille oman aikataulusi mukaan aina, kun tunneilla on tilaa. Treenaamme viikkotunneilla nyt seuraavasti:

  • Ma klo 12:00 viikkotunti- Päivi R
  • Ma klo 16:30 viikkotunti – Petra L
  • To klo 19:40 viikkotunti – Terhi P
  • Pe klo 08:00 viikkkotunti – Sari H

Laitepilates-hinnasto

Aplicon jäsenetuhinta:

  • kertamaksu 14,50 €
  • 6 kerran sarjakortissa kertamaksu 14,00 € (84,00 €)
  • 12 kerran sarjakortissa kertamaksu 12,00 € (yht. 144,00 €)

Hinta muut:

  • kertamaksu 27,50 €
  • 6 kerran sarjakortissa kertamaksu 27,00 € (162,00 €)
  • 12 kerran sarjakortissa kertamaksu 25,00 € (yht. 299,00 €)

Sarjakortit ovat voimassa 6 kuukautta ostopäivästä. Kertamaksu ja sarjakortti ostetaan Aplicon vastaanotosta ja kuitti/kortti annetaan ohjaajalle tunnille saavuttaessa.

Laitepilatesta pääsee harrastamaan alkeis- ja viikkotunneilla sekä personal trainerin kanssa. Omatoimista harjoittelua laitteilla ei ole. Kysy lisää vastaanotosta tai Oma Personal Traineriltasi.

Miksi lähteä mukaan tunneille?

”Kymmenen kerran jälkeen tunnet eron, kahdenkymmenen kerran jälkeen näet eron ja kolmenkymmenen kerran jälkeen sinulla on uusi vartalo”. -Joseph Pilates, Pilates harjoittelun kehittäjä.

”Laitepilates on ollut todellinen löytö! Muusikkona huomaan valtavan eron instrumentin teknisessä käsittelyssä & fyysisessä jaksamisessa jo muutaman kuukauden treenin jälkeen. Laitepilates on yhtä paljon ajatustyötä kuin lihasharjoitusta ja riittää siksi pitämään mielenkiintoa yllä pitkään ja tuo myös jatkuvasti eteen uusia haasteita.” -Hanna L. 

Tervetuloa mukaan hakemaan vaihtelua harjoitteluun ja tekemään oivalluksia omasta kehosta! Lue lisää asiakastarinoita alta.

Kysy lisää Laitepilates-harjoittelusta: petra.lindberg@aplico.fi

Kysy omaa ryhmää työyhteisölle tai tutustumistuntia: emma.linden@aplico.fi

 

Kuntoliikkujan tarina – apua selkäkipuun

“Matkani säännöllisen laitepilates harjoittelun pariin alkoi keväällä 2022 selän kuntoutuksen seurauksena. Pitkällisten, toistuvien mutta hyvin vaihtelevien alaselän kiputilojen vuoksi sain lokakuussa 2021 lähetteen lannerangan magneettikuvaan. Yllätykseksi magneettikuva paljasti paitsi rakenteellisen nikamaliukuman myös akuutimman tilanteen, joka vaati kuntouttamista ja liikuntamuotojen rajaamista. Kovatehoinen liikunta ja kuntosaliharjoittelu siirtyivät välittömästi sivuun ja elämään asettui säännölliset käynnit OMT-fysioterapeutilla, päivittäiset omatoimiset fyssariharjoitteet, maltilliset kävelylenkit sekä vesijuoksu.

Vaikka selän oireisto vaati aluksi tilanteen rauhoittamista, oli kuntoutumisen tavoite kirkas. Tärkeintä olisi vahvistaa erityisesti keskivartalon lihaksia, koska rangan rakenteelliset ominaisuudet eivät ole kuntoutettavissa terveiksi. Lisäksi lannerankaan oli vuosien varrella syntynyt paitsi kulumaa myös muita liitännäisvaivoja, jotka vääjäämättä tulevat olemaan osa loppuelämää. Avainasemaan nousikin juuri keskivartalon syvien lihasten vahvistaminen, jotta tukilihakset aktivoituvat ja lannerangan alueelle asettuvaa painetta saataisi näin vähennettyä.

Laitepilatekseen olin tutustunut jo aiemmin Aplicon Kiinteämpi&Terveempi valmennusryhmän kautta. Kevään mittaan kuntoutuminen edistyi maltillisesti, mutta tavoitelähtöisesti ja kiputilat vähenivät asteittain. Tuntui luonnolliselta ajatukselta ottaa seuraava askel keskivartalon vahvistamiseksi juuri säännöllisen laitepilatesharjoittelun muodossa. Tähän ajatukseen sain tukea sekä fysioterapeutilta että omaPT Miikalta. Maaliskuussa 2022 siirryttiinkin lähes saattaen vaihtaen fysioterapiakäynneistä laitepilateksen maailmaan. Samanaikaisesti päästiin aloittamaan uudestaan säännöllinen mutta kevyt kuntosaliharjoittelu fyssariharjoitteiden sekä vesijuoksun oheen. Liikuntamuotoja ja treenimääriä kokeiltiin nimenomaan selän voinnin lähtökohdista, kehoa kuunnellen ja lisäksi sain Miikalta neuvoja omaa vointia tukevan liikuntarungon luomiseen. Kuntoutuminen liikunnan kautta oli itselle tärkeä voimavara ja onnentunne oli valtava, kun pystyin jälleen nauttimaan itselleni rakkaimman liikuntamuodon, pyöräilyn, tuomasta vapauden tunteesta ja pidemmistä pyörälenkeistä.

Tätä kirjoittaessa maanantai iltapäiviin on ollut pyhitettynä hetki laitepilatesharjoittelulle jo reilun puolen vuoden ajan. Keskiössä on koko ajan ollut keskivartalon vahvistaminen selän oireet ja mahdolliset kiputilat huomioon ottaen. Laitepilatesharjoittelu on omalla kohdallani painottunut sekä kehoa huoltaviin liikkeisiin että dynaamisempiin voimaliikkeisiin. Laitepilates haastaa vartaloa kokonaisvaltaisesti ja yksilöllisesti ohjauksessa palautetta liikkeestä saa välittömästi. Treenin ohessa olemme myös usein Miikan kanssa keskustelleet liikkeiden tavoitteista, vaikutuksista ja kehon toiminnallisuuksien syy- seuraussuhteista. Itselleni on ollut tärkeää ymmärtää, mihin kussakin liikkeessä tulisi kiinnittää huomiota ja toisaalta mikä kehossa saattaa vaikuttaa siihen, että jokin liikerata tuntuu erityisen haastavalta. Selän epämääräisten ja vaihtelevien kireyksien ja kiputilojen vuoksi juuri laitepilatesharjoittelu on tuntunut turvalliselta myös siitä syystä, että laite jonkin verran ohjaa liikettä ja hallitsee liikerataa. Tämän myötä liikkeet on helpompi hahmottaa puhtaiden liikeratojen muodossa.

Laitepilatesharjoittelussa viehättää liikuntamuodon kokonaisvaltaisuus ja mahdollisuus haastaa itseään liikkeitä varioimalla. Tunnilla keskitytään koko kehon lihasryhmiin mutta samanaikaisesti harjoittelu tarjoaa myös hetken itselle, jolloin kaikki muu ympäriltä unohtuu. Jäljelle jää läsnäolo, keskittyminen liikkeeseen ja tietoisuus omasta kehosta, jotka kaikki ovat muodostuneet itselle tärkeiksi elementeiksi myös muiden liikuntamuotojen kohdalla. Jaksan edelleen hämmästellä sitä, kuinka toisinaan minimaalisen pienillä asennonkorjauksilla koko liike muuttuu haastavammaksi ja kohdentuu kehoon eri tavoin.

Mielestäni laitepilateksen monipuolisuus mahdollistuu ja tulee näkyväksi ammattitaitoisen ohjauksen avulla. Oman polkuni lähtökohdista merkityksellistä on ollut läsnä oleva ohjaaja, joka huolehtii, opastaa ja muistuttaa vartalon painopisteistä, asennon hallinnasta ja siitä, mihin kussakin liikkeessä tulisi kiinnittää huomiota. Toisinaan on ollut tarpeen myös yksinkertaisesti muistuttaa hengittämään ja rentouttamaan lihakset. Oman kehon tuntemukset ovat tulleet kuulluksi ja Miikka on herkällä korvalla muokannut liikkeitä ja harjoitteita selän tuntemusten mukaan. Pelkkää totista puurtamista ei harjoittelu suinkaan ole ollut, vaan omille tönkköjumeille on saanut myös nauraa ja niihin toisinaan vähän turhautuakin. Musta huumori kantaa joskus yllättävän pitkälle. Matkan varrelle on sattunut myös treenikertoja, jolloin kehon oireet ovat aiheuttaneet itselle epäilyksiä, ettei selän vointi anna myöden suorittaa tiettyä liikettä. Treenin päätteeksi, muiden liikkeiden kautta, on saatettu palata tällaiseen liikkeeseen harkiten ja erityisellä herkkyydellä, kehoa kuunnellen. Mieleenpainuvimpia treenikertoja ovatkin olleet juuri nämä hetket, kun kokonaisvaltaisen liikkeen kautta huomaa kireyksien antavan myöden ja kiputilojen vähenevän.

Omassa ajatusmaailmassa monikin asia on kuluneen vuoden aikana muuttunut. Uskon vahvasti siihen, että laitepilatesharjoittelulla on ollut keskeinen merkitys keskivartalon vahvistumisessa ja sen myötä kiputilojen vähentymisessä. Vaikka olen liikkunut aktiivisesti ja suhteellisen monipuolisestikin useiden vuosien ajan, voin todeta laitepilatesharjoittelusta saaneeni jotain, mitä en ole muualta löytänyt. Säännöllinen laitepilatesharjoittelu on paitsi vähentänyt kehon kireyksiä ja vahvistanut sen toiminnallisuutta, mutta ennen kaikkea harjoittelu on lisännyt oman kehon tuntemusta. Pyrin aiempaa enemmän keskittymään kaikessa treenaamisessa tekniikkaan ja liikeratoihin, laadukkaaseen treeniin, joka buustaa omaa hyvinvointia arjessa ja fiilistä treenatessa. Laitepilates onkin toiminut eräänlaisen tukipilarin lailla, niin keholle kuin mielelle, jossa jatkuvasti voi haastaa itseään ja samanaikaisesti oppia uutta. Koen, että juuri laitepilatesharjoittelu on toiminut paitsi kuntouttavana elementtinä itselle, mutta tätäkin enemmän luonut perustaa tulevaisuuden toimintakyvylle ennaltaehkäisevästä näkökulmasta. Parhaat fiilikset eivät enää treenatessa synnykään yksinomaan siitä, että pystyy lisäämään kuormaa, toistoja tai juoksemaan nopeammin. Flow syntyy kyvystä tehdä kivuitta liikkeitä, maltilla, tekniikka edellä, liikuntaa monipuolisesti harrastaen. Kun keho voi kokonaisvaltaisesti hyvin heijastuu se myös arkeen, työhön ja vapa-aikaan.”

Marraskuu 2022

Piia Lindqvist

Kilpa-urheilija ja Laitepilates

“Laitepilates tuli mukaan kesäharjoitteluuni kesällä 2021. Lantio, alaselkä ja nivuset ovat olleet muutaman viimeisen vuoden isoimpia ongelmakohtia.

Jo muutaman kerran jälkeen aloin tuntea selässä paljon enemmän liikkuvuutta. Keskivartalon hallinta myös parani kesän edetessä ja tämä tulee varmasti auttamaan, kun kausi käynnistyy.

Pystyimme myös muokkaamaan tunteja, jos oli ollut muuten raskaampi viikko. Tällöin teimme hieman kevyemmin ja keskityimme juuri keskivartaloon enemmän. Tämä on laitepilateksen hienous, kun pystyy tekemään erilaisia treenejä, eikä aina ole samanlainen tunti.

Miikka ohjaajana on todella mahtava, huumoria, mutta myös todella keskittynyttä ohjaamista ja aina muistuttaa tärkeistä kohdista, joihin pitää keskittyä.”

Syyskuu 2021

Antti Raanta, Carolina Hurricanes

Kysy lisää Laitepilates-harjoittelusta: petra.lindberg@aplico.fi

Kysy omaa ryhmää työyhteisölle tai tutustumistuntia: emma.linden@aplico.fi

Kyllä, haluan varata ajan kokeilutreeniin 35 €

Haluatko tulla tutustumaan meidän Personal Training-palveluumme? Haluamme tarjota sinulle 35 € kokeiluhinnalla yhden treenin valitsemasi personal trainerin kanssa. Voit myös kokeilla tuotetta X-Method, jolloin voit valita valikosta sen ja ohjaamme sinulle siitä näytetunnin kuntosalilla. Täytä oheinen lomake niin tavataan pian kokeilutreenin merkeissä.
Valitse X-method tai Personal Trainer: